Rushmore

25 juni 2015 - Mount Rushmore, Verenigde Staten

Na het daverende onweer staan we toch weer op tijd naar het zuiden te rijden. Vandaag willen we naar Tatanka. Een plek waar Kevin Coster de indianen de waarde heeft getracht terug te geven die hen door de Amerikanen was, en soms nog is, afgenomen. Een gigantisch bronzen kunstwerk dat de jacht op de bison weergeeft door indianen en ook cowboys. Het verschil is dat de indianen dieren doden om te kunnen overleven. Precies dat we ze nodig hadden. Zo gingen zij ook met de natuur om. Geen verspilling met respect. En dat was met de cowboys wel anders. Triomfantelijk op honderden dode bisonkoppen zich laten vereeuwigen. Trots op het aantal, dom voor de natuur.
Na deze kleine en korte geschiedenisles vertrekken we naar rushmore. De bekende presidentenkoppen uitgehouwen in de rotsen. Presidenten George Washington, Theodore Roosevelt , Thomas Jefferson en Abraham Lincoln.
Gemaakt door Lincoln Borglum. Natuurlijk niet in z'n eentje maar met 400 anderen hebben zij veertien jaar nodig gehad om dit werk af te ronden. Een driller verdiende $1,25 per uur. Of je het kunst moet noemen, ach we laten het maar in het midden. Indrukwekkend is wel van toepassing.
In het visitorcentrum en bijbehorende merchandising zijn indrukwekkend. Je kunt nog alle kerstartikelen krijgen en één van de drillers, die inmiddels wel in de negentig zal moeten zijn, verkoopt zijn verhaal en zet handtekeningen en.....ze gaan op de foto met hem.
We rijden met alvast een beetje regen richting supermarkt om boodschappen te doen. Daarna nog even een gezellige borrel en een heerlijke maaltijd.
Weer n mooie dag. Langzaam komt het einde van de vakantie in zicht....nou kom op zeg we hebben nog één week. Misschien wel het verlangen om onze kinderen en kleinkinderen weer te zien....dat zal het zijn.

1. Hannie:
    26 juni 2015
    Kan nu pas jullie verhalen lezen! Ben onder de indruk van alles. Ga het allemaal lezen.